Kies uw land, regio, stad

Vakantieland Duitsland blijft booming


Het toerisme van Nederlanders naar Duitsland blijft maar stijgen. Voor het zoveelste jaar op rij, het wordt bijna gewoon. Nederland blijft met maar liefst bijna 11½ miljoen overnachtingen de belangrijkste herkomstmarkt voor Duitsland. En ook voor 2019 wordt een stijging voorspeld, immers, met een top thema als ‘100 jaar Bauhaus’ kan het aantal overnachtingen alleen maar stijgen. Voor de Nederlandse vakantiegangers zijn de belangrijkste argumenten:

• nabijheid
• gastvrijheid
• veelzijdigheid
• prijs-kwaliteit

De vakantieregio’s in Duitsland hebben bijzonder geprofiteerd van de groei van het incoming-toerisme. Dat komt neer op een stijging van 4,5 procent. Geteld worden accommodaties met minimaal tien bedden. Daar er vele, vele kleinere pensions, Gasthöfe en vakantiewoningen niet meegeteld worden, kan aangenomen worden dat de stijging nog groter is. Opvallende stijgers zijn Saksen met een plus van maar liefst 12 % en ook Brandenburg hoorde met 13% daar bij. De vakantieregio’s Beieren, Mecklenburg-Vorpommern, Sleeswijk-Holstein en Hessen stegen 7 tot 8 procent.

Het voorseizoen is de ideale periode voor een korte vakantie. Toen was het al prachtig weer. Dat heeft de toenemende populariteit van Duitsland als vakantiebestemming geen windeieren gelegd en een extra impuls gegeven. Dat vervolgens de zomer dit alles nog eens overtrof was volop reden om Duitsland-dichtbij als vakantiebestemming te omarmen.

Incoming-markt Europa
Volgens het Statistisch Bundesamt wordt de top 3 van de incoming-markten dus weer aangevoerd door Nederland (1,6%), gevolgd door Zwiterland (+ 3,8%) en op de derde plaats de VS met een plus van 7,1%.

Grote aantrekkingskracht voor Nederlanders

“Duitsland blijft voor Nederlanders populair, mede dankzij de nabijheid, de gastvrijheid en de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding van het vakantieland Duitsland”, aldus Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau in Amsterdam. Met thema’s als

• Actieve vakanties
• Gezinsvakanties
• Stedentrips
• Kerstmarkten
• Wintersport

wil het Duits Verkeersbureau dit jaar de positionering van Duitsland als veelzijdige reisbestemming verder versterken.
Micheala Klare vervolgt: “Dit jaar ligt de focus op Duitse steden. Bij meer dan een derde van de Nederlandse reizen naar Duitsland gaat het om een stedentrip. Het aanbod is veelzijdig en biedt voor elk wat wils. Behalve moderne metropolen als Berlijn, Hamburg, Keulen zijn historische steden als Dresden, Bremen en Trier in trek, net als kleinere vakwerksteden in de vakantieregio’s. Daarnaast geven wij ook een vervolg aan onze succesvolle campagnes rond actieve trips, familievakanties en korte reizen”, aldus Michaela Klare.